A/B Testing: Όσα χρειάζεται να γνωρίζεις & 5 εργαλεία για καλύτερα tests!

logimages_Papaki_ABTesting

Τελευταία ενημέρωση 24/01/2020

Κάθε επαγγελματίας, που επιθυμεί να δραστηριοποιηθεί online και να αυξήσει τις πωλήσεις και το brand awareness της επιχείρησής του, αναρωτιέται εάν το website ή το eshop του ανταποκρίνεται στις προσδοκίες και εάν καλύπτει τις επιθυμίες του χρήστη. Συχνά καλείται να απαντήσει σε διάφορα ερωτήματα, που αφορούν το layout της σελίδας, τα χρώματα και το γενικό design, το σχήμα και τη μορφή των CTA buttons, την πλοήγηση, τις φωτογραφίες που χρησιμοποιεί και άλλα πολλά στοιχεία.

Online, κυκλοφορούν αμέτρητα άρθρα και συμβουλές, με σκοπό να σε ενημερώσουν και να σε καθοδηγήσουν για τις “βέλτιστες πρακτικές”, που χρειάζεται να ακολουθήσεις ώστε να έχεις μια επιτυχημένη ιστοσελίδα. Ωστόσο, ποιες ενέργειες απ’ όσες προτείνονται σε blog posts, ebooks και fora πρέπει να δοκιμάσεις για να επιτύχεις την μέγιστη αποτελεσματικότητα και να κατακτήσεις τους online στόχους σου; Η απάντηση σε όλα τα παραπάνω ερωτήματα βρίσκεται στη μαγική λέξη “δοκιμή” και η μέθοδος που θα σε βοηθήσει να επιτύχεις αποτελεσματικές δοκιμές είναι το A/B testing.

Τι είναι το A/B testing

Το A/B split testing είναι ένας τρόπος για να τεστάρεις αλλαγές, που αφορούν το σχεδιασμό της ιστοσελίδας σου και να καθορίσεις ποιες από αυτές τις αλλαγές παράγουν θετικά αποτελέσματα. Η μέθοδος του Α/Β testing περιλαμβάνει τη δοκιμή δύο εκδοχών μιας ιστοσελίδας, όπου η εκδοχή Α αφορά το στοιχείο που θέλεις να ελέγξεις και η εκδοχή Β την παραλλαγή του. Βέβαια, μπορείς να μην περιοριστείς μόνο σε 2 διαφορετικές εκδοχές, αλλά να τεστάρεις πολλές περισσότερες.

Πώς λειτουργεί το A/B testing

Αρχικά, είναι σημαντικό να εντοπίσεις το στόχο που θέλεις να κατακτήσεις μέσα από την ιστοσελίδα σου, όπως π.χ. αύξηση πωλήσεων, sign-ups, downloads, και στη συνέχεια το A/B testing και οι δοκιμές που θα κάνεις θα συμβάλλουν στην επιτυχή ολοκλήρωσή του. Μόλις αποφασίσεις ποιο στοιχείο θέλεις να δοκιμάσεις (πχ. headline, CTA button, εικόνες, προσθήκη video κτλ.) μπορείς να δημιουργήσεις διαφορετικές παραλλαγές της σελίδας και να ξεκινήσεις το πείραμα.

Για να πετύχεις αξιόλογα αποτελέσματα, είναι σημαντικό να λάβεις υπόψη σου τους παρακάτω παράγοντες:

– Το website σου θα πρέπει να εμφανίζει ικανοποιητική επισκεψιμότητα. Δεν έχει νόημα να ξεκινήσεις τα πειράματα σε μια σελίδα με λιγοστούς επισκέπτες γιατί το δείγμα σου είναι μικρό, συνεπώς και τα δεδομένα που θα συλλέξεις δεν θα επαρκούν για να λάβεις σημαντικές αποφάσεις.

– Για να λειτουργήσει σωστά το A/B testing θα πρέπει να είσαι σίγουρος ότι οι χρήστες προτιμούν το Χ ή το Y. Συνεπώς, οι εκδοχές της σελίδας που δημιουργείς θα πρέπει να διαφέρουν μεταξύ τους σε σημανικές λεπτομέρειες και όχι ολοκληρωτικά.

– Οι στόχοι σου θα σε οδηγήσουν στα στοιχεία που θα τεστάρεις κάθε φορά. Φρόντισε να επικεντρώνεσαι στις σημαντικές σελίδες και όχι σε ολόκληρο το website. Εάν σε ενδιαφέρει να αυξήσεις το sales conversion rate, ποιο το νόημα να τεστάρεις παράλληλα την σελίδα επικοινωνίας;

– Το A/B testing είναι μια διαδικασία που χρειάζεται χρόνο, επιμονή και αναλυτική σκέψη για να σε καθοδηγήσει στις σωστές αποφάσεις. Είναι σημαντικό να μετράς με συνέπεια τα δεδομένα και να μη σε κυριεύει το τι θες να δεις αλλά η πραγματικότητα.

Τα βήματα της διαδικασίας A/B testing έχουν ως εξής:

– Εάν θέλεις να λανσάρεις ένα νέο προϊόν ή υπηρεσία, φρόντισε να δημιουργήσεις 2 διαφορετικές versions στο website σου, οι οποίες θα περιλαμβάνουν διαφορετικό content, χρώματα, CTA buttons, εικόνες κ.α.

– Το traffic κατανέμεται ισομερώς και στις 2 versions της σελίδας.

– Μπορείς να παρακολουθήσεις τα αποτελέσματα του traffic από συγκεκριμένα εργαλεία software tracking, τα οποία θα σε βοηθήσουν να διακρίνεις ποιά version εμφανίζει τα καλύτερα αποτελέσματα.

– Αφού εντοπίσεις τη version με τα καλύτερα αποτελέσματα, φρόντισε να την χρησιμοποιήσεις για να απογειώσεις τις πωλήσεις σου και να κατακτήσεις τους στόχους σου.

Φέρε στο νου σου ένα eshop, που πουλάει γυναικεία παπούτσια. Βασικός στόχος του eshop είναι να αυξήσει τις πωλήσεις και συνεπώς, τα ετήσια έσοδα της εταιρείας. Η σελίδα παραγγελίας (ή checkout) του site είναι το πρώτο μέρος, που ο ιδιοκτήτης του eshop θα εστιάσει τις προσπάθειες βελτιστοποίησης. Το κουμπί “Αγορά” είναι το πρώτο στοιχείο που κινητοποιεί τους δυνητικούς πελάτες και τους βοηθάει να αλληλεπιδράσουν με το eshop, ξεκινώντας μια παραγγελία. Για παράδειγμα, δοκίμασε να τεστάρεις την παραλλαγή του button σε διαφορετικό χρώμα από αυτό που εμφανίζεται στο site ή να τεστάρεις το μέγεθός του, δημιουργώντας στη Β εκδοχή της δοκιμής ένα κουμπί πιο μεγάλο και εμφανές.

5 πλατφόρμες για αποτελεσματικό A/B testing

Κάθε πελατειακή βάση είναι μοναδική και πολύτιμη και η επιτυχία ενός website εξαρτάται από την βαθύτερη κατανόηση των χρηστών που το επισκέπτονται. Επειδή η μακροπρόθεσμη επιτυχία μιας ιστοσελίδας εξαρτάται από την ανάλυση των δεδομένων, παρακάτω αναφέρω 5 γνωστές πλατφόρμες, οι οποίες θα σε βοηθήσουν με την μέθοδο του A/B testing:

1. Optimizely

Το Optimizely είναι ένα καλό εργαλείο για όσους site owners θέλουν να ξεκινήσουν τις δοκιμές. Η πλατφόρμα είναι εύκολη στη χρήση, ωστόσο απαραίτητη προϋπόθεση είναι να διαθέτεις ήδη μια συμβατική landing page και να μπορείς να δημιουργήσεις τα δικά σου A/B tests. Εν ολίγοις, οι γνώσεις σου γύρω από το marketing δεν θα πρέπει να περιορίζονται μόνο στην ανάγνωση σχετικών blog posts αλλά να έχεις ουσιαστική επίγνωση και εμπειρία στο συγκεκριμένο αντικείμενο. Τα πακέτα που προσφέρει το Optimizely ποικίλλουν, ωστόσο έχουν ένα κοινό: η τιμή τους είναι “κρυφή”. Πρέπει να επικοινωνήσεις με την εταιρεία για να πάρεις προσφορά και να δεις αν σε συμφέρει οικονομικά αυτό το εργαλείο.

2. Google Optimize

Η Google Marketing platform προσφέρει ένα σημαντικό feature, το “Google Optimize” που λειτουργεί άψογα σε συνδυασμό με το Google Analytics. Σου επιτρέπει να δοκιμάσεις και να συγκρίνεις τη διαφορετική απόδοση που έχουν διάφορες σελίδες σου και είναι δωρεάν! Είναι βολικό για να κάνεις τα πρώτα σου πειράματα. Κι αν τελικά σε εξυπηρετήσει και δεις στην πορεία ότι οι ανάγκες σου είναι μεγαλύτερες, μπορείς να “περάσεις” στο Google Optimize 360.

3. Visual Website Optimizer

Το εργαλείο Visual Website Optimizer (VWO) διαθέτει ένα απλό και εύκολο στη χρήση interface, προσφέροντας A/B testing, Multivariate Test, Split URL Test αλλά και πολλά περισσότερα features όπως heatmaps ή mobile app testing.  Τα πακέτα ξεκινούν από $199/μήνα.

4. Unbounce

Η πλατφόρμα Unbounce ξεχωρίζει από τις υπόλοιπες γιατί επικεντρώνεται μόνο στις landing pages. Παρέχει περισσότερα από 100 προσχεδιασμένα και βελτιστοποιημένα πρότυπα landing pages για να επιλέξεις εκείνο που ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τους στόχους σου. Το πιο οικονομικό πακέτο κοστίζει $79 / μήνα, ενώ δίνεται και η δυνατότητα να δοκιμάσεις τη πλατφόρμα για 14 μέρες, χωρίς χρέωση.

5. Crazy egg

To Crazy egg αποτελεί μια εξίσου καλή επιλογή για A/B testing, που σου παρέχει όλα τα βασικά. Με τη ζωντανή παρακολούθηση των αποτελεσμάτων του A/B θα μπορέσεις να κάνεις προσαρμογές. Επίσης, και με αυτό το εργαλείο θα μπορείς να έχεις μια καλή πρώτη επαφή με τα heatmpas. Το βασικό πακέτο κοστίζει $24/μήνα, ενώ για όλα τα πακέτα προσφέρεται δωρεάν δοκιμή 30 ημερών.

Ώρα να ξεκινήσεις!

Μια δοκιμή A/B testing, είτε είναι απλή ή σύνθετη, είτε αφορά 2 μεταβλητές ή περισσότερες, είναι σημαντικό να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι κάθε προσπάθειας για αποτελεσματικό web design. Είτε τεστάρεις διαφορετικές εκδοχές από landing pages είτε διαφορετικά βήματα του search funnel ή εναλλακτικές εκδοχές διαφημίσεων με banners, το A/B testing μπορεί να σου προσφέρει τις σωστές απαντήσεις για την επιτυχία του website σου.

Μπες στη συζήτηση

Πες μας τη γνώμη σου!