User Personas: Βασικά σημεία που πρέπει να γνωρίζεις!

27 Απριλίου 2015, από

blogimages_personas (1)

Σκέψου την εξής ερώτηση: “Θέλεις να προσελκύσεις όλους τους χρήστες στο site σου ή τους ιδανικούς και κατάλληλους, όσους είναι πιο πιθανό να μετατρέψεις σε πελάτες σου;”. Για να προσελκύσεις τον ιδανικό χρήστη, εκείνον που ανταποκρίνεται στους στόχους σου, είναι σημαντικό να έχεις σκιαγραφήσει με λεπτομέρεια το προφίλ του. Να έχεις δημιουργήσει τις αντίστοιχες “user (ή “buyer”) personas”. Το συγκεκριμένο άρθρο θα σε βοηθήσει να κατανοήσεις την ουσία και χρησιμότητα των “user personas” και να αποκτήσεις μία γενική εικόνα για τον τρόπο δημιουργίας τους.

Τι σημαίνει ο όρος “user persona”;

Ο όρος “user persona” αναφέρεται στη δημιουργία ενός χαρακτήρα, που περιγράφει και συμβολίζει τον ιδανικό, για εσένα, χρήστη. Είναι ο χρήστης που στοχεύεις και θέλεις να προσελκύσεις στο site σου (attract), να τον μετατρέψεις σε πελάτη (convert) και να τον ευχαριστήσεις (delight) που επέλεξε τις δικές σου υπηρεσίες ή προϊόντα.

Γιατί χρειάζεται να δημιουργήσεις “user personas”;

Η δημιουργία user personas είναι σημαντική γιατί:

– Γνωρίζεις για ποιον δημιουργείς ένα προϊόν ή μια υπηρεσία,

– Κατανοείς καλύτερα τα βασικά προβλήματα και τις ανάγκες του κοινού που στοχεύεις,

– Γνωρίζεις τα κίνητρα που οδηγούν τον χρήστη σε μια ενέργεια και τους τρόπους που ο ίδιος αλληλεπιδρά με το προϊόν ή την υπηρεσία σου.

Γνωρίζοντας τα παραπάνω, είναι πιο εύκολο και ξεκάθαρο για εσένα να δημιουργήσεις:

– Τις κατάλληλες προσφορές,

– Τις αντίστοιχες σελίδες προορισμού (landing pages),

– Το κατάλληλο περιεχόμενο είτε αφορά τα άρθρα που ανεβάζεις στο business blog σου είτε τα διαφημιστικά κείμενα ή το γενικότερο brand voice που υιοθετείς στο site σου.

Στόχος σου είναι να αναπτύξεις αξιόπιστους και ρεαλιστικούς χαρακτήρες χρηστών, οι οποίοι θα σε βοηθήσουν να επικεντρώσεις αποτελεσματικά τη στρατηγική και τις ενέργειές σου.

Πώς δημιουργείς “user personas”;

Το σίγουρο είναι ότι θα χρειαστεί να δημιουργήσεις περισσότερες από 1 user personas, μάλιστα, αξιόπιστα marketing blogs (όπως το Buffer Blog) συνιστούν να αναπτύξεις 3 έως 5. Αυτός ο αριθμός είναι αρκετά ικανοποιητικός για να καλύψει την πλειοψηφία των ιδανικών χρηστών.

Εάν, για παράδειγμα, έχεις ένα eshop με γυναικεία ρούχα και αξεσουάρ, είναι πολύ γενικό να πεις ότι στοχεύεις στο “γυναικείο πληθυσμό”. Χρειάζεται να είσαι πιο συγκεκριμένος και ακριβής. Οπότε, κατά τη διάρκεια ανάπτυξης user personas, θα ανακαλύψεις ότι στοχεύεις για παράδειγμα:

– “σε νεαρές γυναίκες, ηλικίας 18-25, που αγαπούν τον αθλητισμό και προσέχουν την εμφάνισή τους”, αλλά και

– “σε πολυάσχολες, εργαζόμενες μητέρες, ηλικίας 28-38, που έχουν περιορισμένο, προσωπικό χρόνο”.

Οι παραπάνω user personas έχουν διαφορετικές ανάγκες, προσδοκίες και επιθυμίες και άρα, θα χρειαστεί να ακολουθήσεις διαφορετικούς τρόπους προσέγγισης.

 

Παρακάτω ακολουθούν κάποιες βασικές ερωτήσεις, οι οποίες θα σε βοηθήσουν στην ανάπτυξη διαφορετικών user personas. Ανάλογα με τους στόχους σου και την επιχειρηματική σου δραστηριότητα μπορείς να δημιουργήσεις πολύ περισσότερες:

– Προσωπικές Ερωτήσεις: Ηλικία; Γένος; Μορφωτικό Επίπεδο; Επάγγελμα; Περιοχή; Τι κάνεις στον ελεύθερο χρόνο σου; Hobbies; Συμμετέχεις σε άλλες δραστηριότητες εκτός εργασίας, πχ. εθελοντισμός; Αγαπημένη έκφραση που σε χαρακτηρίζει ή σε κινητοποιεί;

– Επαγγελματικές Ερωτήσεις: Σε ποιο κλάδο εργάζεσαι και για πόσο χρονικό διάστημα; Σε ποιο τμήμα (πχ. Sales, Customer Service, Marketing, κ.α.) και ποιο είναι το professional level σου (πχ. CEO, Executive, Agent, κ.α.);

– Τεχνολογικές Ερωτήσεις: Ποιες συσκευές χρησιμοποιείς περισσότερο; Smartphones, tablets, laptops κ.α. και ποιες προτιμάς για να σερφάρεις καθημερινά στο internet; Έχεις αγαπημένα applications; Αγαπημένα social media κανάλια;

– Ανάγκες & Στόχοι: Τι θέλεις να πετύχεις σε προσωπικό ή επαγγελματικό επίπεδο; Πώς θα το καταφέρεις; Ποιες προκλήσεις (ή φόβους) αντιμετωπίζεις; Ποια κίνητρα σε κατευθύνουν στους στόχους σου;

 

Για να συγκεντρώσεις τις απαντήσεις που χρειάζεσαι είναι απαραίτητο να επικεντρωθείς στο user research. Υπάρχει συγκεκριμένη μεθοδολογία για τη δημιουργία των user personas, η οποία απαιτεί χρόνο αλλά θα σε βοηθήσει να κατανοήσεις τη συμπεριφορά των χρηστών, τις ανάγκες και τα κίνητρά τους. Κάποιοι βασικοί τρόποι για να συγκεντρώσεις τις πληροφορίες που χρειάζεσαι είναι, για παράδειγμα, να στείλεις emails με ερωτηματολόγια, να δημιουργήσεις σύντομες έρευνες ή δημοσκοπήσεις στα social media, να κάνεις προσωπικές συνεντεύξεις σε δείγμα χρηστών, κ.α. Είναι σημαντικό να θυμάσαι ότι οι user personas πρέπει να είναι αποτέλεσμα πραγματικών ερευνών και όχι εικασιών ή υποθέσεων.

Εσύ, έχεις ανακαλύψει την ταυτότητα του ιδανικού χρήστη για το site/blog σου; Μοιράσου την εμπειρία σου στα σχόλια παρακάτω!

Μπες στη συζήτηση

Πες μας τη γνώμη σου!